بخش سنگ شکن

کلینیک تخصصی تشخیص و درمان سنگ های ادراری بیمارستان تهرانپارس از تاریخ ۹۵/۰۱/۱۹ فعالیت خود را آغاز نموده است. دستگاه سنگ شکن توسط امواج، سنگ های درشت را به ذرات شن ریزه قابل دفع تبدیل می نماید. این روش غالبا اولین خط درمانی رادر مبتلایان به سنگ کلیه تشکیل می دهد. عمل سنگ شکنی کلیه با دستگاه یک عمل سرپایی است و نیاز به بستری و بیهوشی عمومی ندارد و نسبت به عمل جراحی آسانتر، کم هزینه تر، کم عارضه تر و بهتر است. امروزه فقط درصد کمی از سنگ های سیستم ادراری که خیلی بزرگ بوده و یا متعدد باشند به کمک عمل جراحی درمان می شوند.

بخش سنگ شکن برون اندامی بیمارستان مجهز به پیشرفته‌ترین دستگاه سنگ‌شکن موجود می‌باشد که سالانه بسیاری از بیماران با سنگهای کلیه، حالب و مثانه را بطور سرپائی تحت درمان سنگ‌شکنی با نتایج بسیار موفق قرار می‌دهد. پیشگیری، تشخیص و درمان کلیه سنگ های ادراری در این مرکز با آخرین فناوری دانش پزشکی صورت می گیرد.در درمان بیش از ۹۰% سنگ های ادراری از روش های غیر تهاجمی سنگ شکنی (ESWL) استفاده می گردد.

با توجه به اینکه بیمارستان تهرانپارس طرف قرارداد اکثر بیمه های تکمیلی می باشد، بیماران با در دست داشتن معرفی نامه از بیمه تکمیلی می توانند عمل سنگ شکنی را در این مرکز انجام دهند. با توجه به عوارض اندک و سهولت عمل سنگ شکنی کلیه در همه گروههای سنی و افراد مسن قابل انجام می باشد. پس از انجام عمل سنگ شکنی بیماران می توانند از روز بعد فعالیت های روزمره خود را از سر گیرند.

ساعات کار کلینیک

همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ جهت تعیین وقت با شماره تلفن های ۷۷۸۸۴۶۸۸ داخلی ۳۲۰۹ و یا تلفن همراه ۰۹۱۹۶۹۷۴۳۲۴ تماس حاصل فرمائید و یا می توانید به طور حضوری و در ساعات ذکر شده به بخش سنگ شکن کلیه واقع در طبقه زیر زمین بیمارستان مراجعه فرمائید.

ESWL یک روش غیر تهاجمی برای درمان

*معرفی سنگ شکنی توسط امواج ضربه ای برون اندامی ESWL

سنگ شکنی یک روش غیرتهاجمی برای درمان سنگهای کلیه و حالب می باشد.امواج ضربهای توسط دستگاه سنگ شکنی تولید شده از پوست و بافت عبور کرده و به سنگ داخل کلیه رسیده و موجب می شوند که سنگ به قطعات کوچکتر شکسته شود. طی چند هفته متعاقب سنگ شکنی این قطعات خرد شده از طریق حالب و مثانه از بدن خارج می شوند.

*چه کسانی می توانند با این روش درمان شوند؟

این روش کاملاًمناسب بیمارانی است که اندازه سنگ آنها قابل شناسایی با اشعه ایکس یا سونوگرافی می باشد.

*برای چه بیمارانی قابل استفاده نیست؟

– بیماران باردار
– بیمارانی که خونشان رقیق است و یا خونریزی های داخلی دارند. لذا آسپرین (A.S.A) و دیگر رقیق کننده های خونی باید ۵ روز تا یک هفته قبل از سنگ شکنی قطع شوند.
– بیمارانی که عفونت مزمن کلیوی دارند.
– بیمارانی که حالب آنها مسدود است.
– بیمارانی که لازم است هرچه سریعتر سنگها به طور کامل از کلیه های آنها خارج شوند.
– بیمارانی با سنگهای بزرگ

*چه کسی باید برای شما تصمیم بگیرد؟

پزشک متخصص جراحی کلیه با کنترل و بررسی عکس ها، سونوگرافی و معاینه و مشورت با خود شما تصمیم می گیرد که شما کاندید این روش درمانی هستید وشما را به بیمارستان معرفی می کندو مسولیت درمان و پیگیری آن به عهده ایشان می باشد.

*چگونه باید برای تعیین وقت اقدام کنید؟

پس از اخذدستور سنگ شکنی از پزشک متخصص ارولوژی به یکی از روشهای زیر برای تعیین نوبت اقدام فرمائید:
– مراجعه حضوری به بخش سنگ شکنی بیمارستان تهرانپارس
– تماس تلفنی با بیمارستان یا تماس مستقیم با واحد سنگ شکنی
– در صورتی که دستگاه به عللی خراب شود وقت مجدد برای آینده داده خواهد شد.
– بیمارستان با کلیه بیمه های پایه وتعدادی ازبیمه های تکمیلی قرارداد دارد وبیماران باید نسبت به تائید دفتر چه ها اقدام کنند.
– روز سنگ شکنی داشتن مدارک و عکس ها و نیز یک نفر همراه الزامی است.
– حضور پدر جهت بیماران زیر ۱۸ سال الزامی است.

*آمادگی شب قبل از سنگ شکنی

بیماران محترم توجه داشته باشید:
– شب قبل از سنگ شکنی یک شیشه روغن کرچک یا ۴ عدد قرص بیزاکودیل همراه با ۴ عدد قرص دایمتیکون میل شود.
– شام قبل از روغن کرچک باید سوپ ساده باشد.
– از روز قبل از سنگ شکنی مصرف شیر، حبوبات، سبزیجات و غذاهای نفاخ ممنوع میباشد.
– از ساعت ۱۰ شب قبل از سنگ شکنی فقط مایعات سبک مانند چای یا آب قند میل کنید.
– صبح روز سنگ شکنی و قبل از مراجعه از خوردن چای و صبحانه خودداری نمائید و ناشتا مراجعه کنید.
– یک ساعت قبل از نوبت بایستی در بخش سنگ شکنی حاضر باشید.
– حین سنگ شکن در صورت وجود درد از دارو های مسکن و در مورد کودکان از بیهوشیاستفاده می شود.
– در صورت بارداری، سابقه بیماری قلبی، فشار خون، قند، صرع، حساسیت، آسم ومصرف دارو حتماً مسئول بخش سنگ شکنی را مطلع نماید.
– اگر در ناحیه پشت و پهلو و جلو شکم در سمت مبتلا به سنگ موهای زائد وجوددارد روز قبل از مراجعه برای سنگ شکنی موهای این نواحی را پاک کنید.
– در سایر موارد همه دارو های مربوط به بیماری قلبی، فشار خون و آسم و غیره را حتماًصبح روز سنگ شکنی همراه با مقدار اندکی آب میل کنید.

اقدامات لازم پس از سنگ شکنی

بیماران محترم توجه داشته باشید:
– شب اول را استراحت نمائید از روز بعد شروع به ورزش و تحرک و مصرف مایعات زیاد بنمائید (بیش از ۲ لیتر در روز).
– به مدت یک تا دو هفته بعد از سنگ شکنی خون در ادرار دیده می شود، نگران نباشید. و کافی است مایعات بیشتر مصرف کنید.
– اکثربیماران درجات متفاوتی از درد را دارند. شما می توانید از انواع مسکن ها با مشورت پزشک تان استفاده نمائید. در صورت درد شدید، تب یا خون ریزی شدید به پزشک خود، اورژانس بیمارستان یا نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
– حدود یک هفته پس از سنگ شکنی به پزشک خود مراجعه نمائید تا با بررسی هانتیجه کار مشخص شود. – احتمال نتیجه موفق سنگ شکنی در این مرکز همانند سراسر دنیاحدود۸۵%- ۷۵%است.
– در روزهای اول بعد از سنگ شکنی هر بار درون یک ظرف ادرار کنید تا اگر سنگی از شما دفع شد آن را جمع آوری کنید تابعد آزمایش شود.
– داروهای تجویز شده را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

*اقداماتی که به دفع سنگ از کلیه ها کمک می کند

– خوردن مایعات فراوان مثل آب ، چای کمرنگ،ماءالشعیر و میوه هایی مثل هندوانه و خربزه.
– در موردسنگ حالب وکالیس های فوقانی و میانی فعالیت بدنی مانند: طناب زدن، بالاوپایین رفتن از پله ها.
– در مورد سنگ های کالیس تحتانی بیمار در روی دست ها به کمک نفر دوم راه برود ویا بمدت یک تا دو دقیقه پاها را روی دیوارقرار داده دستها روی زمین باشد.همچنین به مدت یک ماه دستور العمل زیر را اجرا نمایند:
بهتر است ۲۰ دقیقه قبل از شروع این کار ۳-۲ لیوان آب یا مایعات مفید از قبیل چای کهنه دم و کمرنگ، ماءالشعیر، هندوانه و شربت آبلیمو را مصرف نمایند.
الف-روی تخت یا بلندی سرازیر شوند و با دست روی کلیه به مدت ۳-۲دقیقه آرام بخوابند.
ب-یک بالش زیر کمر و دو بالش زیر باسن گذاشته و به پشت بخوابند و پاها را در هوا تکان دهند.

جستجو در سایت