تغذیه در کرونا(COVID-19)

تغذیه در کرونا(COVID-19)

تغذیه مناسب از جمله راه های مهم حفظ سلامتی است و از این طریق میتوان بسیاری از بیماری های عفونی را مهار و مانع از بروز آن شد. برای مقابله با ویروس کرونا، بهترین شیوه، ارتقاء و تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین میزان نیاز به مایعات، الکترولیت ها، انرژی،پروتئین و ریز مغذی ها است.

مصرف غذاهای تازه و فرایند نشده به صورت روزانه

رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از همه ۵ گروه غذایی شامل گروه نان و غلات ، گوشت،لبنبات ،سبزیجات و میوه جات و حبوبات و مغزها توصیه میشود. مصرف منابع پروتیین کافی (گوشت،ماهی،مرغ،تخم مرغ)،گوشت قرمز هفته ای ۱-۲ بار،گوشت مرغ۲-۳ بار درهفته) مصرف روزانه ۲فنجان از میوه جات )۲.۵ فنجان از سبزیجات تازه.از میوه جات و سبزیجات پخته بپرهیزید به دلیل کاهش ویتامین و املاح در صورت مصرف میوه جات وسبزیجات خشک از افزودن نمک و شکر خودداری کنید مصرف میوه جات و سبزیجات و دانه های ،مغزها،غلات کامل ،برنج قهوه ای توصیه میشود.

مصرف نمک و شکر را محدود کنید

در هنگام پخت و اماده سازی غذا از مقدار نمک متعادل استفاده کنید محدودیت مصرف نمک به کمتر از ۵ گرم در روز اجتناب از مصرف شامل چیپس و پفک و اسنک های حاوی نمک اجتناب کنید مصرف نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر ومصرف قند ساده را محدود کنید ازمصرف گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و سایر شیرینی جات پرهیز کنید

مصرف مقدار متوسط روغن ها و چربی ها              

چربی های غیر اشباع شامل (روغن سویا،روغن نارگیل،آووکادو،کانولا) جایگزین مصرف چربی های غیراشباع اجتناب از گوشت های فرایند شده و مصرف گوشت مرغ وماهی به دلیل چربی کمتر جایگزین گوشت قرمز از مصرف لبنیات پرچرب اجتناب کنید. از مصرف فست فودها، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده پرهیز نکنید.

نوشیدن ۸-۱۰ لیوان اب به صورت روزانه

به طور کلی نوشیدن مایعات گرم کافی، گامی مؤثر در کنترل بیماری است. استفاده از آب جوشیده، چای کم رنگ، انواع سوپ ها و آب میوه ها همزمان با شروع علائم توصیه میشود.

دیدگاهتان را بیان کنید

ایمیل شما نزد ما محفوظ است

مطالب مرتبط

جستجو در سایت